Zamknij

Warsztaty pisania pisanek z twórczyniami ludowymi

Warsztaty pisania pisanek z twórczyniami ludowymi

Muzeum Wsi Radomskiej zaprasza do udziału w warsztatach pisania pisanek metodą batikową. Warsztaty poprowadzą twórczynie ludowe! Już w najbliższą niedzielę, 3 marca – pani Maria Ostrowska, a 10 marca – pani Wanda Gotkiewicz. Każdy uczestnik wykona 2 pisanki.

Warsztaty pisania pisanek metodą batikową od kilku lat przed Wielkanocą organizuje Muzeum Wsi Radomskiej. Batikowe pisanki powstają przy użyciu podgrzanego pszczelego wosku, a po zabarwieniu i zdjęciu woskowej powłoki otrzymujemy prawdziwe pisankowe arcydzieła. Tradycja pisania pisanek, choć znana każdemu, dzisiaj odchodzi do lamusa. Dlatego warto zadbać o podtrzymywanie tradycji, a także o niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju wielkanocne pisanki!

Warsztaty odbędą się w Ośrodku Edukacji Muzealnej (wjazd od ulicy Stawowej)! 3 i 10 marca 2024 roku od godz. 10:30!

  • Organizatorzy zapewniają wszystkie materiały;
  • Liczba miejsc jest ograniczona – zapisy odbywają się drogą telefoniczną /48 332 92 81 Dział Oświatowy – wew. 39/;
  • Warsztaty przeznaczone dla uczestników powyżej 10 roku życia;
  • Odpłatność za udział w warsztatach wynosi 20 zł.

Warsztaty poprowadzą twórczynie ludowe:

  • 3.03.2024 r. - Pani Maria Ostrowska - od lat pracuje twórczo w dziedzinie pisankarstwa. Wykonuje pisanki tradycyjną techniką charakterystyczną dla regionu radomskiego, czyli techniką batikową. Pisanka taka jest dwubarwna, tj. na barwnym tle widać wzór w naturalnym kolorze jajka. Najpopularniejsze motywy dekoracyjne to geometryczne „gwiazdki”, „wiatraczki”, „słoneczka” uzupełnione o roślinne „gałązki”, „rózgi” i „jodełki”. Twórczość prezentowana przez Panią Marię Ostrowską, wyróżnia się wysoką dbałością o zachowanie tradycyjnych wzorów i technik. Twórczyni obdarzona jest wyjątkowym talentem i wyobraźnią plastyczną. 
  • 10.03.2024 r. - Pani Wanda Gotkiewicz - jedna z nielicznych polskich artystek, które opanowały inspirowaną pisankami huculskimi  technikę rysowania woskiem w postaci drobnej siateczki wzoru i wielokrotnego, kolejnego farbowania w różnych kąpielach tak, aby nie mieszać oraz nie zmienić koloru. słynie również z wykonywania tzw. pisanek drapanych, czyli tworzenia wzorów na pofarbowanym jajku.

O tradycji i symbolice pisanek opowiada Michalina Grzeszczyk, edukator z Działu Oświatowego Muzeum Wsi Radomskiej.

  

Święta wielkanocne przypadają w  tym samym czasie co wczesnowiosenne zrównanie dnia z nocą. „Wielkanoc obchodzona jest jako święto zwycięskiego, niepokonanego, nieustannie odradzającego się życia, święto wielkiej nadziei oraz wielkiej obietnicy nieśmiertelności i zmartwychwstania”.

W dawnych czasach jajko było symbolem płodności i nowego życia, kojarzyło się z wiosną. Zwyczajowe zachowania i praktyki ludowe tego okresu nie odbywają się bez stosowania symbolicznych rekwizytów, np. jajek, bez których Święta Wielkanocne nie byłyby godnie spełnione. Stanowi ono ważny nadal i podstawowy wystrój „święconego” i świątecznego pożywienia. Święconym jajkiem dzielono się najpierw z rodziną, domownikami, a potem z każdym przybyłym gościem

Jajko wielkanocne w wierzeniach ludowych do dziś jest nie tylko „wykupem” czy „podarunkiem” – ma ono także znaczenie szczególne. Na wsi wierzono, iż pisanek „nie czepiały się żadne czary”. Woda w której się gotowały, zapobiegała bólowi oczu. Myjąc się w wodzie do której gospodyni wrzucała pisankę i pieniądz, wierzyli że będą bogaci i piękni jak pisanka. Z jajkiem, najważniejszą częścią „święconego”, związane były liczne zabiegi wierzenia.

Spełniało również ważną rolę w tradycyjnych praktykach ludowych, zabiegach, mających na celu przelanie, przekazanie tkwiącej w jajku kwintesencji życia, płodności, potencji, na wszystko co żyje i wymaga pomyślnego rozwoju. Cudowną moc jajka wykorzystywano jako lekarstwo przeciwko gorączce, w chorobach płuc i skóry.  Skorupki święconych jaj dawano bydłu aby zabezpieczyć je przed wszelkimi chorobami. Zakopywano w sadach i ogrodach na pomyślne zbiory, toczono na zaoranej ziemi na wydajne plony.

W zdobnictwie i zwyczajach świątecznych ważne miejsce zajmowały wykonane ręcznie pisanki. Dawniej zdobieniem jajek zajmowały się wyłącznie kobiety. Jednak ta, która była „nieczysta”, nie mogła wykonać w tym czasie pisanek, albowiem zgodnie z ludowymi wierzeniami stanowiła zagrożenie dla życiodajnych mocy ukrytych w jajku. By wykonać najpiękniej pisankę, kobiety przestrzegały pewnego rytuału. Do izby, w której malowane były jajka, dostępu nie mieli przede wszystkim mężczyźni. Jednak jeśli się zdarzyło, że przypadkiem któryś wszedł, kobiety odczyniały uroki, rzucając za siebie trochę soli.

W regionie radomskim wykonywano bardzo dużo pisanek. Zwyczajowo obdarowywano nimi kawalerów, chrześniaków i dzieci. „Do I wojny światowej dziewczyna zainteresowana chłopcem obdarowywała go od pół kopy do dwóch kop pisanek, czyli od 30 do 120 sztuk! Barwne jajka zawijano w batystową chusteczkę z wyszytym monogramem chłopca i za pośrednictwem starszej kobiety wręczano kawalerowi”[2]. Ze strony dziewczyny była to deklaracja uczuć, na którą wybranek miał zdeklarować się do św. Stanisława – 8 maja, wręczając dziewczynie wstążki lub chustkę szalinówkę.

 Współcześnie określenie „pisanka” zwyczajowo jest stosowane w odniesieniu do jajek zdobionych różnymi sposobami. Tak nazywane jest każde zdobione jajko bez względu na rodzaj stosowanej techniki. Jednak to określenie należy stosować prawidłowo tylko do jajek zdobionych metodą batikową – pisaną. Nazwa dla tej techniki została zapożyczona w XX wieku od indonezyjskiego sposobu barwienia tkanin przy użyciu wosku. Jest najstarszą i najbardziej rozpowszechnioną techniką, znaną w wielu regionach Polski, ale również i Europy. 

W Radomskiem występowały trzy rodzaje zdobienia jajek. Najstarszą i najbardziej popularną jest metoda batikowa. Na wydmuszce lub ugotowanym jajku „pisane się” wzory rozgrzanym woskiem. Gdy wosk zastygnie, jajko zanurza się w barwniku. Kiedy skorupa zafarbuje się na pożądany kolor, należy ją delikatnie osuszyć, a następnie podgrzać i zetrzeć wosk. Zafarbowaniu ulegną tylko miejsca nie pokryte woskiem. W ten sposób powstaje dwukolorowa pisanka – jasny wzór na ciemnym tle. Do „pisania” woskiem służy pisak zrobiony z patyczka i zgiętej blaszki przymocowanej do niego drutem. Można pisać również szpilką, igłą, słomką, a także pisakiem z lejkiem, do którego wkłada się grudkę wosku.

Drugą metodą zdobienia jajek jest skrobanka. Na ugotowanym i zafarbowanym na jeden kolor jajku wyskrobywane są  przy pomocy ostrego narzędzia – noża lub rylca – białe wzory.

Kolejna technika zdobienia to oklejanki – wydmuszki oklejane kolorowymi materiałami lub tasiemkami.

Zgodnie z ludową tradycją do barwienia jajek powinno się stosować wyłącznie naturalne barwniki. Twórcy ludowi gromadzą surowce do barwienia przez cały rok. Przygotowują z nich wywary. Najczęściej do barwienia wykorzystywany jest wywar z cebuli uzyskując kolor brązowy, kolor fioletowy – płatki kwiatu czarnej malwy, zielony – pędy młodego żyta, listki barwinka lub jemioły, różowy – sok z buraka lub żurawiny.

Kolorowe pisanki o tradycyjnych, mistrzowsko skomponowanych wzorach, wykonywane do chwili obecnej przez wiele artystek ludowych w różnych regionach Polski , są świadectwem żywych w Polsce najpiękniejszych świątecznych tradycji. Ludowe artystki posiadły wiedzę zdobienia jaj od swych babek, matek, starszych krewnych, stosując dawne tradycyjne motywy zdobnicze. Rozwijając się, wykorzystują również wzory własnego pomysłu jak i indywidualne rozwiązania kompozycyjne.

[1]B. Ogrodowska, Święta polskie. Tradycja i obyczaj, Warszawa 1996, s.204.

[2]J. Górska-Streicher, Od obrzędu do widowiska ludowego. Zwyczaje regionu radomskiego, Radom 2015, s.210.

Autor: Michalina Grzeszczyk

Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu, zarejestrowanym w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem RIK/21/99 NIP 796-007-85-07.   Nasz e-mail to  muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81. Z Inspektorem Ochrony Danych (IOD) skontaktujesz się mailem iod@rodo-radom.pl

Co do zasady Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z prawem: w przypadku gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze, wykonania umowy oraz gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym. Zawsze prosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie; katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów; przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych; zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody; urządzanie wystaw stałych i czasowych; organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych; prowadzenie działalności edukacyjnej; popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę; udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych; zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji; prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie strony www, w tym zakresie serwisów, które poprawiają jakość naszej pracy i poziom oferowanych usług.  

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o przepisy prawa i w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale możemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązków prawnych, które na nas spoczywają oraz w związku z wykonaniem zadań realizowanych w interesie publicznym.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w naszym kraju, tak długo, jak przetwarzanie jest  niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze; także w związku z realizacją zadań publicznych oraz do momentu ustania przetwarzania w celach planowania związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz, w zależności od podstawy przetwarzania danych osobowych, także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz prawo do ich przenoszenia i usunięcia.

Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody, masz prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.

Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w oparciu o przepisy prawa; w pozostałym zakresie dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy, realizację umowy czy usługi.

Szczegółowe zasady ochrony Twojej prywatności znajdują się w naszej Polityce Prywatności i Polityce Cookies.

Administrator Danych Osobowych .