Zamknij

Nowoczesne technologie w muzeum – Muzeum Wsi Radomskiej wdraża system MUZA

Nowoczesne technologie w muzeum – Muzeum Wsi Radomskiej wdraża system MUZA

 

W najbliższym czasie w Muzeum Wsi Radomskiej rozpocznie się wdrażanie nowoczesnego systemu informatycznego wspierającego działalność instytucji kultury. Mowa o systemie MUZA – kompleksowym rozwiązaniu do ewidencjonowania i zarządzania zbiorami muzealnymi, które usprawni codzienną pracę muzeum, poprawi jakość dokumentacji i otworzy nowe możliwości w zakresie digitalizacji dziedzictwa kulturowego.

System zostanie wdrożony w ramach zadania pn. „Zakup i wdrożenie systemu do ewidencjonowania i zarządzania zbiorami”, które jest finansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego w formie dotacji. Za realizację projektu odpowiada firma MobileMS sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi – doświadczony dostawca rozwiązań informatycznych dla sektora kultury.

Co to jest MUZA?

MUZA to nowoczesny system informatyczny zaprojektowany z myślą o muzeach i instytucjach kultury. Jego głównym celem jest wsparcie w zarządzaniu zbiorami muzealnymi – zarówno tymi udostępnianymi zwiedzającym, jak i znajdującymi się w magazynach. System umożliwia szczegółową ewidencję eksponatów, kontrolę nad procesami związanymi z ich konserwacją, wypożyczeniami, transportem czy udostępnianiem do badań.

Jednym z kluczowych atutów MUZY jest intuicyjna obsługa przez przeglądarkę internetową, co oznacza łatwy dostęp do danych z różnych urządzeń i lokalizacji. To znaczące ułatwienie w codziennej pracy muzealników, zwłaszcza w dużych i rozproszonych instytucjach.

Dlaczego to ważne?

Współczesne muzea coraz częściej sięgają po nowoczesne technologie, które pozwalają im lepiej zarządzać swoimi zasobami i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom zarówno pracowników, jak i zwiedzających. Wprowadzenie systemu MUZA w Muzeum Wsi Radomskiej to krok w stronę większej transparentności, efektywności i dostępności zbiorów – zarówno na potrzeby wewnętrzne, jak i w kontekście przyszłych działań edukacyjnych, wystawienniczych czy digitalizacyjnych.

Nowy system to także istotne wsparcie w realizacji misji muzeum: ochrony, dokumentowania i popularyzowania dziedzictwa kulturowego regionu. Dzięki MUZIE możliwe będzie nie tylko lepsze zarządzanie zbiorami, ale również tworzenie bardziej zaawansowanych narzędzi do prezentowania ich szerszej publiczności – w tym w formie cyfrowej.

Przyszłość muzealnictwa to cyfryzacja

Wdrażanie systemów takich jak MUZA jest częścią szerszego procesu transformacji cyfrowej w instytucjach kultury. To odpowiedź na współczesne wyzwania: rosnące zbiory, potrzeba ich lepszej ochrony i udostępnienia, a także rozwijające się oczekiwania społeczne wobec nowoczesnych, otwartych muzeów.

Muzeum Wsi Radomskiej, wdrażając ten system, dołącza do grona instytucji kultury aktywnie inwestujących w nowoczesne narzędzia i rozwiązania, które pozwalają nie tylko lepiej zarządzać dziedzictwem, ale również skuteczniej dzielić się nim z odbiorcami.

 

Zadanie jest finansowane przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu, zarejestrowanym w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem RIK/21/99 NIP 796-007-85-07.   Nasz e-mail to  muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81. Z Inspektorem Ochrony Danych (IOD) skontaktujesz się mailem iod@rodo-radom.pl

Co do zasady Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z prawem: w przypadku gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze, wykonania umowy oraz gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym. Zawsze prosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie; katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów; przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych; zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody; urządzanie wystaw stałych i czasowych; organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych; prowadzenie działalności edukacyjnej; popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę; udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych; zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji; prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie strony www, w tym zakresie serwisów, które poprawiają jakość naszej pracy i poziom oferowanych usług.  

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o przepisy prawa i w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale możemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązków prawnych, które na nas spoczywają oraz w związku z wykonaniem zadań realizowanych w interesie publicznym.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w naszym kraju, tak długo, jak przetwarzanie jest  niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze; także w związku z realizacją zadań publicznych oraz do momentu ustania przetwarzania w celach planowania związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz, w zależności od podstawy przetwarzania danych osobowych, także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz prawo do ich przenoszenia i usunięcia.

Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody, masz prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.

Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w oparciu o przepisy prawa; w pozostałym zakresie dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy, realizację umowy czy usługi.

Szczegółowe zasady ochrony Twojej prywatności znajdują się w naszej Polityce Prywatności i Polityce Cookies.

Administrator Danych Osobowych .