Zamknij

Aleksandra Pajek, Wigilia Bożego Narodzenia

Wigilia otwiera cykl świąteczny Bożego Narodzenia oraz wyznacza początek roku obrzędowego i wegetacyjnego.

Wigilia otwiera cykl świąteczny Bożego Narodzenia oraz wyznacza początek roku obrzędowego i wegetacyjnego. Nazwa „wigilia” pochodzi od łacińskich słów „vigiliare” – czuwać oraz „vigilia” – czuwanie, straż nocna, warta. W kościele katolickim słowem tym określa się dni poprzedzające wszystkie ważniejsze święta, ale w języku potocznym kojarzy się przede wszystkim ze zwyczajami i obrzędami związanymi z dniem poprzedzającym Boże Narodzenie, a zwłaszcza z uroczystą wieczorną wieczerzą. W kościele katolickim świętuje się ją dopiero od VI w. n. e. Początkowo święta te obchodzono w różnych terminach, np.: 2 stycznia, 28 maja, 18 kwietnia, 6 stycznia. Ostatecznie jednak zwierzchnicy Kościoła na dzień Narodzin Zbawiciela wybrali datę 25 grudnia, a 24 grudnia jako wigilię, czyli przedświęcie.
W odległych wiekach, jeszcze przed przyjęciem chrześcijaństwa, na ziemiach słowiańskich około 25 grudnia, czyli w okresie zimowego przesilenia słońca, świętowano początek nowego cyklu wegetacyjnego. Odbywały się wtedy wielkie święta agrarne z licznymi elementami magii hodowlanej i rolniczej. Natomiast w dniu poprzedzającym – zimowe zaduszki, czyli święta ku czci zmarłych. Również w świecie antycznym w tym właśnie okresie obchodzono ważne zimowe święta agrarne, zaduszne, noworoczne, np. na bliskim wschodzie święto narodzin perskiego boga Mitry, a w państwie rzymskim Dzień Narodzin Niezwyciężonego Słońca. Nieprzypadkowo więc zwierzchnicy Kościoła wybrali akurat tą datę – uznali, że będzie najwłaściwsza, gdyż symbolikę narodzin słońca i światła da się łatwo zespolić z symboliką narodzin Chrystusa. W ten sposób kościół starym obrzędom i formom świętowania, które były utrwalone w świadomości ludzkiej poprzez tradycję i obyczaj nadawał nową interpretację i wiązał ze swoim terminarzem świąt. Następowało też przenikanie, mieszanie się zwyczajów pogańskich z chrześcijańskimi, dzięki czemu wigilia – a także cały cykl świąt Bożego Narodzenia – posiada tak wielką różnorodność obrzędów i zwyczajów.
Również w Polsce w obchodach wigilijnych (ale w świętach Bożego Narodzenia również) można odnaleźć pewne relikty dawnych pogańskich obrzędów – zarówno zaduszkowych jak i agrarnych.
Obrzędy zaduszkowe najlepiej zachowały się na Słowiańszczyźnie wschodniej i południowej, gdyż kościół prawosławny włączył święta tzw. dziadów, odprawiane cztery razy w roku, do kościelnych obrzędów liturgicznych. Natomiast w Polsce, gdzie były zwalczane przez duchowieństwo jako pogańskie, przetrwały głównie właśnie w obrzędowości wigilijnej i to w schrystianizowanej już postaci.
Wierzono więc powszechnie, że w wigilię dusze zmarłych mogą opuszczać zaświaty, odwiedzać domy i przebywać wśród swoich bliskich – należało więc zachowywać się w tym dniu ze szczególną ostrożnością. Obowiązywał zakaz szycia, przędzenia, rąbania drewna, spluwania na podłogę, chlustania pomyjami, tłuczenia kaszy w stępie, mielenia w żarnach, a noży, nożyc, czy też innych ostrych narzędzi można było używać tylko z zachowaniem wielkiej ostrożności – mogłoby to przestraszyć, zranić czy też obrazić przebywających w domu lub obejściu gości z zaświatów. Z tych samych powodów dmuchano na ławy, stołki i krzesła zanim się na nich usiadło oraz szeptem przepraszano, mogącą właśnie w tym miejscu odpoczywać, duszę. To dla dusz zmarłych stawiano na stole dodatkowe nakrycie (lub samą tylko łyżkę), zostawiano na noc – w domu lub na dworze – resztki potraw wigilijnych, kawałki opłatków, niemyte łyżki oraz wódkę na parapecie okiennym. Również, powszechny niegdyś w całej Polsce, zwyczaj zapraszania na ucztę wigilijną zwierząt, tak naprawdę był przywoływaniem zmarłych. Niezwykłym gościom uchylano drzwi mieszkania w czasie wieczerzy, zostawiano na noc zapalone światło, wszystko po to, by było im w ten jeden dzień w roku jak najwygodniej. Pozostałością po dawnych biesiadach zadusznych był natomiast dawny zwyczaj (złagodzony z czasem) spożywania wieczerzy wigilijnej w całkowitym milczeniu.
Przeżytkiem święta agrarnego są niewątpliwie snopki wigilijne umieszczane w izbie oraz słoma czy siano rozściełane na stole. Ich zadaniem było sprowadzenie urodzaju, obfitych plonów. Stół zaściełany siankiem z czasem, dzięki chrześcijaństwu, zaczęto interpretować jako pamiątkę siana, na którym Jezus leżał w żłóbku – mimo, że zwyczaj ten jest dawniejszy niż święta Bożego Narodzenia. Słomę na podłodze rozściełano również w intencji urodzajów – po wieczerzy kręcono z niej powrósła, którymi obwiązywano drzewa owocowe, aby mniej marzły i lepiej rodziły. Także rozmaite wróżby dotyczące przyszłego urodzaju (np. tzw. ciskanie kop, czyli rzucanie garści słomy wyciągniętej ze snopka pod powałę) )należy odnieść do dawnych zwyczajów agrarnych.
Z tych dawnych zwyczajów pogańskich niewiele przetrwało do obecnych czasów, a i te które są posiadają już wyłącznie chrześcijańska interpretację.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu, zarejestrowanym w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem RIK/21/99 NIP 796-007-85-07.   Nasz e-mail to  muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81. Z Inspektorem Ochrony Danych (IOD) skontaktujesz się mailem iod@rodo-radom.pl

Co do zasady Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z prawem: w przypadku gdy przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze, wykonania umowy oraz gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym. Zawsze prosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie; katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów; przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych; zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody; urządzanie wystaw stałych i czasowych; organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych; prowadzenie działalności edukacyjnej; popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę; udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych; zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji; prowadzenie działalności wydawniczej, prowadzenie strony www, w tym zakresie serwisów, które poprawiają jakość naszej pracy i poziom oferowanych usług.  

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o przepisy prawa i w celu wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale możemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązków prawnych, które na nas spoczywają oraz w związku z wykonaniem zadań realizowanych w interesie publicznym.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w naszym kraju, tak długo, jak przetwarzanie jest  niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na nas jako administratorze; także w związku z realizacją zadań publicznych oraz do momentu ustania przetwarzania w celach planowania związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania oraz, w zależności od podstawy przetwarzania danych osobowych, także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz prawo do ich przenoszenia i usunięcia.

Jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody, masz prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Przysługuje Ci również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.

Podanie danych osobowych jest obligatoryjne w oparciu o przepisy prawa; w pozostałym zakresie dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy, realizację umowy czy usługi.

Szczegółowe zasady ochrony Twojej prywatności znajdują się w naszej Polityce Prywatności i Polityce Cookies.

Administrator Danych Osobowych .